Alla inlägg under februari 2008

Av Maximilia - 29 februari 2008 10:02


Igår var en torr dag! Torraste dagen hittills. Maximilia kom hem med samma trosor på sig som hon hade när hon gick till förskolan. Och inte en endaste droppe kom i byxan hemma heller. Så en stolt mamma slapp tvätta kisstrosor igårkväll! Nu håller vi tummarna för att trenden håller i sig.  Vi vill gärna att hon ska vara så säker som möjligt innan vi flyttar. 


Och visst hjälper det med fina trosor! Hon gillar de torra på bilden, hennes Pippi-trosor (så klart) och ett par med stjärnor... Och vilken söt liten rumpa hon har! :)


Av Maximilia - 24 februari 2008 22:59


Vi var uppe å hoppade! Fast jag låg på golvet och våndades innan resultatet kom... Låten fick högsta betyg av tre två-åringar, en fyra-åring och en fem-åring! Och ett antal 35-åringar... :) Glädjespridare!


Av Maximilia - 21 februari 2008 09:59

Denna veckan var tisdagstemat längtan... Och fastän jag längtar så otroligt mycket efter otroligt många olika saker, så orkade jag inte göra ett inlägg. Så det är väl min första längtan – jag längtar efter ny energi! Och ny energi hoppas jag få när äppelträden står i blom och blommorna ska vattnas!

Foto: eget mobilfoto från sommaren 2007


Jag längtar efter att flytten är klar, att dagisplats är fixad, att känna mig helt bekväm på det nya jobbet, att ha mer pengar i plånboken alt. köpt många nya skor/kläder/möbler, att bara sitta i en stol och blunda & njuta av vårsolen och bara få vara. Jag längar efter när måste blir vill igen... 


Jag längar också efter alla mina vänner och familj som jag inte har träffat på länge. Att få bjuda dem till vårt nya hus, som jag längtar efter att stolt få visa upp.  


Jag längar till sommaren, semestern och augusti. Och första julen i nya huset.  


Men igår kväll var jag ute med kära gamla vänner och samlade på mig ny energi så jag är mycket piggare idag, trots att jag sovit allt för få timmar! Tack söta vänner och sötaste svärmor som fick upp mig ur soffan! :)

Av Maximilia - 16 februari 2008 22:21


Jösses, vilken delfinal!!!


Bröderna Rongedal var helt outstanding i sina underbara röda kostymer.  Maximilia och jag satt i soffan och diggade ordentligt! När låten var slut sa hon precis det som mamman tänkte: Igen! Och när de sjöng igen efter de var klara för final var hela familjen uppe och dansade, klappade och hoppade!! En familjefest!


Jag lovar redan nu att rösta på dem när de är i Globen! Just nu tävlar de mot Christer, Amy och Sanna. Och Rongedalarna och Sanna är verligen på en helt annan nivå. Jag blev verkligen mållös av Sanna - hon är så jäkla duktig. Första gången i Melodifestivalens historia som någon är själv på scen. Och Sanna fyllde hela scenen själv.


När Morgan Pålsson dök upp i rutan sa Mia: Fint hår!! :D

Och jag skrattade högt när Björn skulle flyga med von Zweigbergk! :D


Jesper tyckte att denna omgången var sämre, och att Lasse Lindh var bäst.


(Ja, Mia var uppe så sent... Vi sov mellan 2 och 5 så det var inte lönt att försöka lägga henne tidigare, men hon var helt slut efter kalaset!)

Av Maximilia - 14 februari 2008 21:11


Foto: Jenny Lesko


Så stor plats hon har i våra hjärtan, MiaPia. Klart man tänker på henne på Alla Hjärtans Dag... Blommor av pappan och choklad av mamman... :)


Hon vill ofta att vi ska "sjunga tåget". Det betyder inte Tuffetåget, utan sången som Pippi, Tommy och Annika sjunger när de sitter på tågets tak!


Och nu så vill jag sjunga att sommaren är skön,

och träden är så fina och marken är så grön....


Och i kväll sjöng vår otroliga unge hela själv! Bägge verserna! Fast hon tycker inte att "Och alla fina myggor, de vill jag också ha!" är logisk... så hon rynkar på näsan och säger nääää.... :)

Kramar till er alla!!!



Av Maximilia - 9 februari 2008 22:13


Ja, då är festen igång!!


I år känns det onekligen annorlunda! Flera år har jag gått på Melodifestival med min kära vän Anna. Jag har har varit på festival i Växjö, Malmö och i Globen, både på roliga genrep och spännande deltävlingar. Men i år blev det inget. I höstas när biljetterna släpptes var mitt liv lite upp och ner, och vi visste ju inte ens var vi skulle bo när Melodifestivalfesten satte igång!


Rent allmänt har den sociala delen av våra liv blivit extremt lidande av allt det nya och ovissheten sen oktober. Sorry!!!


Därför sitter man här på Melodifestivalens premiär i soffan med datorn i knät och ser fram emot att få sms av Anna.


Så! Vad tyckte jag då?!

Bäst - Björn Gustafsson! Varför kunde man inte rösta på honom?! LOVE!

Mest pinsam - Christer Sjögren. Vem röstade på honom? Det bästa är att vi slipper höra skiten tills Globen.

Röstade på - 1. Velvet! Toppenlåt och schysst schlagerbyxdress! Party!

Röstade på - 2. Michailoff. Gillade låten, likt Andreas Johnsson.

Röstade på - Jesper: Brandur. Tyckte låten var bra, helt enkelt.

Depeche Mode  beat - Amys låt. Flirt med både 70-talister och våra barn?!

Citat - Morgan Pålsson: Turning Torso?!? Det vet ingen vad det är, kunde lika gärna vara Fritt fall på Liseberg!...


Jag ser fram emot resterande melodifestligheter! Och framför allt pausunderhållaren Björn!! :)


Av Maximilia - 3 februari 2008 12:10

Ingredienser

1 grillad kyckling
1 paket (250 g) fryst, tinad bladspenat
200 g philadelphiaost
1-2 msk finhackad röd chilifrukt
1 msk finhackad vitlök 
1 tsk färskpressad citronjuice
salt 
peppar 
4 stora mjuka tortillabröd
ca 1½ dl färdig tomatsås från burk
1 dl gratängost
ca 150 g spröda salladsblad 


Gör så här
1. Sätt ugnen på 250º C.

2. Ta bort skinn och ben från kycklingen och grovhacka kycklingköttet.

3. Krama ur vätskan och grovhacka bladspenaten.

4. Blanda kyckling, spenat och philadelphiaost med chili, vitlök och citronjuice. Salta och peppra.
5. Fördela blandningen i tortillabröden. Vik ihop till paket eller rullar och lägg i en ugnssäker form.
6. Skeda tomatsås över paketen. Strö över gratängost.

7. Gratinera mitt i ugnen ca 10 minuter.


Servera med sallad och bröd.


Receptet kommer från Ica.se och kan så klart ändras på  många sätt. Vi brukar oftast steka egna kycklingfiléer, tex. Nästa gång ska jag prova att blanda hälften keso istället för bara Philadelphiaost.


Man kan också komplettera med gröna drinkar, men då finns det risk för gröna uppstötningar... ;) OBS! Internt skämt, har inget med Ica att göra... :D


Denna maträtt har jag många glada minnen av! Gästerna njuter verkligen av denna enkla och lättlagade måltid. Och man behöver inte lägga någon extra energi på efterrätt - den brukar man inte orka äta ändå! Senast igår kväll hade jag kära vänner på besök och vi åt tills vi nästan sprack! Så det blev varken glass eller kaffe efter maten... Men desto mer snack & snacks i soffan! :)


Så detta kanske vi får bjuda på, på den efterfrågade inflyttningsfesten, Anna? Kanske Kristihimmelsfärdshelgen?


Skapa flashcards