Direktlänk till inlägg 3 februari 2008

Tortilla, spenat, kyckling & philadelphiaost = succé!

Av Maximilia - 3 februari 2008 12:10

Ingredienser

1 grillad kyckling
1 paket (250 g) fryst, tinad bladspenat
200 g philadelphiaost
1-2 msk finhackad röd chilifrukt
1 msk finhackad vitlök 
1 tsk färskpressad citronjuice
salt 
peppar 
4 stora mjuka tortillabröd
ca 1½ dl färdig tomatsås från burk
1 dl gratängost
ca 150 g spröda salladsblad 


Gör så här
1. Sätt ugnen på 250º C.

2. Ta bort skinn och ben från kycklingen och grovhacka kycklingköttet.

3. Krama ur vätskan och grovhacka bladspenaten.

4. Blanda kyckling, spenat och philadelphiaost med chili, vitlök och citronjuice. Salta och peppra.
5. Fördela blandningen i tortillabröden. Vik ihop till paket eller rullar och lägg i en ugnssäker form.
6. Skeda tomatsås över paketen. Strö över gratängost.

7. Gratinera mitt i ugnen ca 10 minuter.


Servera med sallad och bröd.


Receptet kommer från Ica.se och kan så klart ändras på  många sätt. Vi brukar oftast steka egna kycklingfiléer, tex. Nästa gång ska jag prova att blanda hälften keso istället för bara Philadelphiaost.


Man kan också komplettera med gröna drinkar, men då finns det risk för gröna uppstötningar... ;) OBS! Internt skämt, har inget med Ica att göra... :D


Denna maträtt har jag många glada minnen av! Gästerna njuter verkligen av denna enkla och lättlagade måltid. Och man behöver inte lägga någon extra energi på efterrätt - den brukar man inte orka äta ändå! Senast igår kväll hade jag kära vänner på besök och vi åt tills vi nästan sprack! Så det blev varken glass eller kaffe efter maten... Men desto mer snack & snacks i soffan! :)


Så detta kanske vi får bjuda på, på den efterfrågade inflyttningsfesten, Anna? Kanske Kristihimmelsfärdshelgen?


 
 
Erik Keding

Erik Keding

3 februari 2008 12:30

Det där lät riktigt riktigt gott :)

http://theartist.blogg.se

 
Ingen bild

jeppe

5 februari 2008 11:08

Kan garantera att det är riktigt gott

 
Ingen bild

Elin Aldenius

5 februari 2008 17:19

Det där lät verkligen smarrigt! Det ska jag testa! Hoppas att allt är bra med er! Kram!

 
Ingen bild

Jannike

21 februari 2008 00:10

Du det där var inte helt fel. Blev verkligen en hit! Många mätta magar som tackar för tipset. KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maximilia - 18 juli 2008 20:23

Från början...Min första hemsida skapade jag för över 10 år sedan. Den har funnits i många olika varianter - om Jesper och mig, vårt bröllop, vårt barn och vårt hus. Jag köpte en egen .se-domän och jag tyckte det var kul att lägga upp bilder för att ...

Av Maximilia - 15 juli 2008 01:10

När man har flyttat till en ny kust har man mycket att upptäcka.   En av punkterna på saker-att-göra-inder-sommaren-listan är att besöka byar i närheten, och det har vi gjort idag . I Västra Ströö finns en butik för sakletare. Och här fanns det grej...

Av Maximilia - 14 juli 2008 00:16

Härromdagen såg vi några gubbar på ängen utanför vårt hus som kollade, pekade, pratade och tydligen planerade något. Vi blev något nervösa, eftersom det byggs hejvilt i kommunen. Jesper tvingades ut för att hämta posten och helt apropå ställa en disk...

Av Maximilia - 12 juli 2008 10:47

Vi har fått en ny sambo. Han är praktisk och tillfredställer en hel del av våra behov i gästrummet. Jag trodde aldrig att jag skulle låta honom flytta in i  mitt liv, men nu när jag har honom är jag nöjd. Dessutom var han både lätt och billig.   Bil...

Av Maximilia - 10 juli 2008 23:49

När man är i Köpenhamn kan man alltid följa Ströget ner från tågstationen till Nyhamn. Eller går man kringelikrokar på alla bakgator. Vi gick alla bakgator vi kunde hitta.    Rosodlingar på väggen på bakgatorna, och färgglada byggnader i Nyhamn.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards