Alla inlägg under juni 2008

Av Maximilia - 30 juni 2008 12:27

Så här pigg önskar jag att Mia var idag! Bilderna är tagna under semestern hos Farmor & Thomas och hon har precis tryckt i sig både glass och min kladdkaka... :)


Men så pigga är vi inte här, tyvärr... Jespers rygg har blivit lite bättre, men går fortfarande i slowmotion. Maximilia har feber och är snorig - och väldigt gnällig. Jag har lagom ont i ryggen, har blivit smittad av Jespers halsfluss och är vansinnig trött. Vilken tragisk familj.


Jag längtar tills jag känner mig pigg&alert igen. Nästa vecka hoppas jag.


PS. Och jag är självklart tacksam för att min familj inte lider av några livsavgörande sjukdomar. Vi kommer trots allt må bättre om bara några dagar. 

Av Maximilia - 28 juni 2008 21:38

Jespers - Kåvepenin, Tramadol, Stesolid & Panodil

Min - Diklofenak & Ipren


Jag delar oftast inte med mig av mina vardagshändelser, men jag måste bara berätta om min första semesterkväll...


Klev av tåget fredag kväll halv sju. Äntligen välbehövlig semester! Spanar efter bilen och ser Jesper lyfta ut Maximilia, kanske är de på väg för att möta mig? Går under spåren och ser dem på gräsmattan vid parkeringen. Aha, Mia har kissat. När jag kommer närmre undrar jag lite vad som händer, varför leker de på gräset? Då hör jag Jespers rop - Min rygg gick, min rygg gick! Jag fattar fortfarande inget. Maximilia står helt lugn och tittar på honom, där han står på alla fyra.  


Plötsligt går det in. Han kan inte resa på sig! Jag får upp honom så han lutar sig mot ett räcke. Och där står han och grymtar, håller andan och stönar. Stressad ringer jag efter ambulans, som efter lite bekymmer får in honom i bilen. Hela tiden pratar jag lugnt med Mia - det är ingen fara, titta vilken fin gul ambulans.... 


Vi åkte hem, och jag försökte vara som vanligt och äta av all den goda maten som Jesper och Mia hade förberett för oss. Så kommer ett SMS att Jesper väntar och vi susar till Lasarettet och jag är tacksam för alla skyltar som leder oss rätt.  


Han ligger på en brits bakom ett gult skynke på akuten och Maximilia är nyfiken på allt. Hon vill se ordentligt när sköterskan sätter en nål i armen och sprutar in medicin. Och hon undrar över uppståndelsen när sköterskor diskuterar färger och storlekar sina nya crocs... 


Efter mycket droger fick vi ut honom i rullstol och tryckte in honom i bilen. Maximilia slocknade direkt och såg inte hur jag baxade in honom i soffan. Soffan var redan bäddad eftersom samma man redan legat där och kurerat sin halsfluss... 


Så... började min efterlängtade tre-veckors semester. Ovanpåallt, så har jag försökt hålla min stressade onda rygg i styr med Diklofenak hela veckan.


Suck.


För att göra denna historia lite mer underhållande bjuder jag på en automatisk översättning med WorldLingo..


Strode of the procession Friday evening half seven. At last välbehövlig vacation! Searchs after the car and sees Jesper to lift out Maximilia, perhaps is the on road in order to meet me? Goes during the tracks and sees them on the lawn the wide parking. Ah, Mia has peed. When I come closer wonders I little what that hands, why plays the on the grass? Then, I consult Jespers calls - my spine went, my spine went! I take still nothing. Maximilia stands entirely there and looks on him, where he stands on all four. 


Sudden makeacommitmentto it. He cannot travel on himself! I get up him so he lyes itself against one räcke. And where stands he and cruel takes, breath holds and stönar. Stressed dials I after ambulance, that after little worry sheep in him in the car. All the time, I speak lugnt with Mia - it is no danger, look which delicate yellow ambulance…


We went home, and I tried product that common and to eat of all the good food that Jesper and Mia had prepared for us. So, a SMS comes that Jesper waits and we murmur to the hospital and I is grateful for all signs that lead ourselves correct. 


He lies on a bunk behind a yellow skynke on the emergency ward and Maximilia is curious on everything. She wants to see conscientiously when the nurse sets a stylus in the arm and spurts in medicine. And she wonders over uppståndelsen when nurses discuss colours and sizes their new crocs…


After a lot of drugs, we got out him in wheelchair and printed in him in the car. Maximilia extinct direct and did not see how I budged in him in the sofa. The sofa was already bädda since same man already lain there and kurerat itself halsfluss… 


Sow… begun my longed-for three weeks' vacation. Ovanpåallt, sow has I tried to amuse my stressed evil spine governs with Diklofenak the entire week.  


Sigh.


:D

Av Maximilia - 25 juni 2008 21:40


Fyndade på rean på David Design. "Där nere", kallar vi affären eftersom vårt kontor ligger i samma byggnad. Underbar liten baddräkt, eller hur? Problemet är att hon har uttryckt att hon inte tycker den är fin. Vi får väl se när det står "åka till havet" på schemat. Nu känns det ju lite avlägset med tanke på vädret.


På köpet fick vi en liten lila tygväska (&så Katvig), som mamman minsann tänker behålla själv... :)

Av Maximilia - 24 juni 2008 22:48


Inga skarpa, läckra bilder direkt. Sorry.


På bilden:

Vackert hörnskåp som säkert är 100 år gammalt. Arvegods från min mormors systers mans mamma.

Superman plåtmatlåda som Jesper hade när han gick i skolan på Taiwan på 80-talet.

Klassisk spargris som Maximilia fick i doppresent av Anna & David.

Liten kista från 1945, namnad Ellry som var min mormors systers man. Hon hette Helmy.

En klassisk Höganäs kruka. Arvegods, kanske också från mormors syster Helmy.


Alltså mycket från min mormors syster Helmy och hennes man Ellry. Har inte tänkt på det innan. Helmy & Ellry. :)


'F'örvaring har alltid varit en stor grej för mig. Jag har sparat på åtskilliga skokartonger som jag klätt in i fint papper eller tyg. Jag har en djup, naiv tro på att rätt förvaring kommer lösa alla mina problem och underlätta min vardag. Just nu trånar vi efter bokhyllor till alla böcker som står i påsar i källaren.


Tidigare har jag också bloggat om förvaring så klart...

Vår underbara byrå i sovrummet, ett skåp som jag drömde om, men som visade sig vara lite skrangligt i verkligheten och mitt gigantiska linneskåp som är fullt av tyger.

Av Maximilia - 22 juni 2008 22:18


Lavendel & Storklocka


Medan vi var ute och vattnade tittade solen fram och jag fick springa in och hämta mobilen. Vi har tydligen många vackra storklockor (ja, jag googlade) i vår vildvuxna rabatt.



Maximilia fick ett träd i doppresent, och det flyttade vi med oss. Hon vattnar det gärna, men nu fick hon tag i en pinne och började gegga. Inte så snällt mot trädet och ännu en påminnelse om att köpa sand till hennes sandlåda...


 

Av Maximilia - 21 juni 2008 22:33



Plötsligt stannade jag upp med mobilen och såg små perfekta objekt i idyllen som jag har spenderat åtskilliga dagar, veckor och månader i.


Midsommar firades med härliga vänner och energiska barn. Det regnade när dansen på torget startade och när grillningen var igång. Därimellan sökte sig solen retsamt fram. Så typisk svensk midsommar. Mörkare mitt på dagen i åskstormen än mitt i natten.


Vi avslutade firandet med att spela ett spel där man fick ett påstående om ens personlighet och vännerna skulle betygsätta hur väl det stämde. Spännande att analysera vänner och själv bli analyserad på alla plan, men det ledde som tur var inte till alltför kraftiga utbrott/protester. Men lite eftertänksam blev jag - är det så jag uppfattas?... Intressant och faktiskt ganska givande! 


Jag längtar redan till nästa misommar... eller iaf kräftskivan! :) 


Av Maximilia - 16 juni 2008 23:02


Västra hamnen, Malmö


Idag drog chefen ut oss på en promenad bort till andra änden av Västra hamnen i härligt Malmö-väder - blåst & skurar. Men man blir ändå inspirerad och upplyft av området som har vuxit fram här. Underbara små färgglada hus, många små gångar och gränder, vatten överallt. Utmanande för hjärnan - här kan man gå många gånger och varje gång upptäcka nya spännande detaljer.


Och för första gången blev jag lite tagen av Turning T. Står man rakt under, är det en ganska märkvärdig syn. Och helt rakt under går det inte att stå, eftersom skrapan är omringad av vatten. Byggnaden är en enorm kontrast till området runtomkring, den står bara som en gigantisk koloss i denna lekfulla ministad.


Målet var Sundspromenaden och en liten underbar restaurang, salt&brygga. Som tur var, var promenaden väl värd resultatet! Mmmm...



Och några kloka ord från chefen (ursprungligen M.K Gandhi):



Av Maximilia - 15 juni 2008 23:27


För ett par veckor sedan var vi på 2-års kalas hos en av Mias bästa kompisar. Självklart fick de hjälpa till med förberedelserna, på sitt egna lilla vis... Mmmm... Fast det fanns tydligen en gräns för hur många geléhallon födelsedagsgrisen fick äta. Förhoppningsvis lär sig Theo snart att Mia inte bestämmer allt i hela världen. Men det kan också dröja...


Han ska iaf träna på det nästa vecka, då Mia ska på semester hos dem i flera dagar!


Nu har i nästan alla inlägg denna månad handlat om mitt barn. Och det är nog sant, mitt liv cirkulerar kring hennes. Det vet hon, så klart. Min tjolanta.  

Skapa flashcards