Alla inlägg den 24 maj 2008

Av Maximilia - 24 maj 2008 00:01


Jaha, då har jag varit igång och bakat igen... De som känner mig vet att jag inte känner mig alltför bekväm i köket. Däremot kan jag tänka mig att baka någon gång då och då - bara för att det är gott.


Att läsa recept är dock inte min starkaste sida. Jag måste läsa högt, tänka efter, upprepa och sen agera sakta. När Mia och jag började baka var jag ofokuserad och blev ständigt distraherad. Så det började bra... Ok, 1 dl kakao, mät Mia. 2 dl mjöl, ok annat mått så jag inte får kakao i mjölet, häller du, Mia. Och socker, ehh, bara 1. Ok. Så. Ehh, i en kastrull?... Ok, leta upp kastrull, häll över från bunken.... osv osv.... 


Mina kollegor blev varse om mina kunskaper i receptläsing när vi var på en känd restaurang i Malmö för lite teamwork och jag blev ensam (?) ansvarig för efterrätten. Man ska bara läsa receptet... Det slutade med att det blev en rejäl utmaning för kocken att komma på en lösning på mina alternativa ingredienser. Låga förväntningar hos mina kolleger, men de blev överraskade! Chokladmoussen blev underbar...

  

Precis som chokladkakan ovan. Hade jag läst noga innan jag började, så hade jag inte ens testat... En verklig entreprenör är clueless, som Sahar hade sagt... :)

Ovido - Quiz & Flashcards